Mediáciu na Slovensku upravuje zákon č. 420/2004 Z. z. o mediácii a o doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len zákon o mediácii) ako mimosúdnu činnosť, pri ktorej osoby zúčastnené na mediácii pomocou mediátora riešia spor, ktorý vznikol z ich zmluvného alebo iného právneho vzťahu. Zjednodušene môžeme povedať, že mediácia je alternatívne mimosúdne riešenie sporných a problematických okolností za účasti tretej osoby – mediátora.
Základným a najdôležitejším cieľom mediácie je spokojnosť účastníkov mediačného procesu. K ďalším významným cieľom môžeme zaradiť aj prekonávanie sporovej situácie, pomoc klientom pochopiť ich vlastnú situáciu, motivácia k spolupráci a k vzájomnému rešpektu a úcte, naučiť účastníkov konania niesť zodpovednosť za svoje rozhodnutia, zaviesť otvorenú a pokojnú komunikáciu a dosiahnuť jasne formulovanú a pochopiteľnú dohodu, ktorá bude akceptovaná všetkými stranami.
Mediáciou môžete vyriešiť najmä spory:
- občianskoprávne
- rodinnoprávne
- obchodno-záväzkové
- pracovnoprávne
Na mediačnom stretnutí sú prítomní mediátor a strany sporu, teda ten, kto stretnutie inicioval a druhá strana sporu. V niektorých prípadoch sa mediácie môže zúčastniť ďalší mediátor a zástupcovia sporiacich sa strán. Zástupcami môžu byť najmä právni zástupcovia alebo zákonní zástupcovia neplnoletých osôb alebo osôb s obmedzenou právnou spôsobilosťou. Taktiež sa mediácie môžu zúčastniť znalci či experti, iní odborníci, napr. lekár, psychológ, psychiater, sociálny pracovník a pod. a taktiež osoby, ktoré sú riešením problému dotknuté, napr. príbuzní strán sporu. Účasť ďalších osôb na mediácii je podmienená súhlasom všetkých strán sporu.
Mediátorom môže byť len osoba s ukončeným vysokoškolským vzdelaním druhého stupňa a absolvovanou odbornou prípravou mediátora v trvaní 200 hodín. Register mediátorov zverejňuje Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky na svojom webovom sídle www.justice.gov.sk
Mediátor je povinný dodržiavať všeobecne záväzné predpisy a rešpektovať rozhodnutia orgánov verejnej moci. Mediátor vždy svoju činnosť vykonáva osobne, čestne, svedomito, nezávisle, nestranne, dôsledne, s náležitou odbornou starostlivosťou a dbá na účelnosť a hospodárnosť výkonu mediácie. Mediátor pomáha účastníkom vyriešiť ich spor. Základy etického správania upravuje Etický kódex mediátora.